HBP (Hipertrofia Benignă a Prostatei)
Prostata este o glandă a aparatului genital masculin situată sub vezica urinară în jurul uretrei, canalul prin care curge urina. Prostata produce o secreție (fluid prostatic), care participă la formarea fluidului seminal. La naștere prostata este de dimensiunea unei migdale.
În timpul pubertății aceasta se mărește ca volum sub influența hormonilor masculini (androgeni).
În jurul vârstei de 50 de ani, la majoritatea bărbaților, prostata se mărește și mai mult ca volum, producând o compresie asupra uretrei și cauzând probleme urinare.

O boală comună, prezentă în 50% dintre bărbații de peste 50 de ani și la ‘88% dintre bărbații de peste 80 de ani
Iritarea vezicii urinare, care urmează eșecul provoacă tulburări de golire foarte frecvente.

PRINCIPALELE SIMPTOME SUNT:
• Creșterea frecvenței de urinare
• Fluxul urinar slab
• Ezitarea de a urina
• Picurare, la sfârșitul urinării
• Nevoia de efort în timpul urinării
• Senzație de arsură
• Urinare dureroasă

DIAGNOSTICUL DE HBP (Hipertrofia Benignă a Prostatei)
Examinarea medicală în acest caz, prevede executarea unei examinări abdominale și explorare rectală, care dă o idee a volumului glandei prostatei și scoate în evidență posibila prezență a noduli suspecți; pacientul, de asemenea, va trebui să completeze un chestionar, numit I-PSS, care se orientează pe severitatea simptomelor. Ulterior trebuie să se prescrie mai multe teste, cum ar fi analiza urinei și, eventual, urocultura, PSA (antigen specific prostatic), teste ale funcției renale și un vitezometru (test care măsoară viteza fluxului de urină în timpul micțiunii, pur și simplu urinând într-un instrument special numit fluxomentru). În funcție, apoi, de necesitățile clinice și terapeutice, ar putea fi nevoie de: ecografie transrectală a prostatei, ecografie abdominală, examinare urodinamică cu o curbă presiune / flux. Printre cele mai frecvente complicații ale HBP este un risc crescut de infecții ale tractului urinar, datorită retenției de urină în vezică. Există două tipuri de tratament: medical și chirurgical. Terapia medicală presupune medicamente pentru ameliorarea simptomelor, cum ar fi alfa-blocante. Acestea relaxează mușchii prostatei și a colului vezicii urinare și, prin urmare, crește volumul fluxului de urină. În afară de alfa-blocante se utilizează și inhibitori ai 5α-reductază. Terapia combinată cu alfa-blocante și inhibitorii 5α-reductazei s-a dovedit a fi eficientă în reducerea drastică a volumului prostatei. În caz de eșec al tratamentului medical, poate fi necesar tratamentul chirurgical. Aceasta prevede rezecția unei porțiuni a prostatei prin uretră. Este important să nu se neglijeze primele semne ale unei posibile tulburări a sistemului urinar, iar în cazul în care se observă o anumită persistență a simptomelor, ar trebui să se recurgă examen medical. Verificarea timpurie a cauzelor tulburărilor permite luarea de măsuri prompte pentru a preveni sau cel puțin pentru a încetini progresia bolii la o stare mai gravă, care ar putea avea implicații pentru viața personală și socială a individului.
HBP (Hipertrofia Benignă a Prostatei) Nu este o tumoare, nici o etapă inițială a tumorii

Share on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page